VABN

09. March 2017 Von Renderings zur Realität: ein Interview

Stefanie Kleinpeter, Valerie Krancan und Clara Roth mischen sich unter das Volk von Startups, Mentoren, Beratern und Partnern des Projekts VABN, die zahlreich zur Eröffnungsfeier des neuen FinTech-Standortes in die Rödelheimer Straße 45 erschienen sind. Es handelt sich um die drei Gewinnerinnen des Gestaltungswettbewerbes, die mit ihrem Raumkonzept „SPACE follows FUNCTION“ für VABN die Jury überzeugten. Sechs Monate sind seither vergangen; sechs Monate, in denen aus einem Entwurf Wirklichkeit wurden. Doch wie zufrieden sind die drei Studentinnen mit der Umsetzung? Welche Erfahrungen haben sie aus dem Projekt mitgenommen und wie hat sich ihr Leben seither verändert? Wir können unsere Neugierde nicht zurückhalten und schnappen uns die drei kurzerhand auf ein Kaltgetränk und für ein Interview.

VABN: Schön, dass ihr da seid! Wir sitzen hier quasi inmitten eures eigenen Raumkonzepts. Wie fühlt sich das an?

Clara: Toll! Es ist einfach nur toll, wenn man seine eigenen Träume und Konzepte verwirklichen kann und dann dabei auch noch so gut und professionell begleitet wird. Wir sind ja noch Studenten und trotzdem begegnet man uns total auf Augenhöhe und hat sich im Zuge der Umsetzung immer wieder mit uns ausgetauscht und auch mal um Hilfe und Rat gebeten. Wir wurden direkt als ein Teil des Teams eingebunden und haben dadurch viel gelernt und uns weiterentwickelt. Nach so einer guten Zusammenarbeit ist es besonders schön das Ergebnis zu sehen.

Valerie: Ich habe die Renderings gemacht und dann so nach und nach zu sehen, wie die Renderings Realität wurden und es auch nochmal live zu sehen ist wirklich eine unglaubliche Erfahrung.

VABN: Nach welchen Aspekten habt ihr die Räume für VABN gestaltet?

Stefanie: Eigentlich ging es von der Funktion aus. Wir haben überlegt, was die Startups wirklich benötigen und haben weniger auf farbliche Konzepte geachtet und mehr auf die Funktion. Das Konzept heißt ja auch SPACE follows FUNCTION und da ging es eigentlich wirklich nur darum, was die Startups brauchen und wie wir diese Bedürfnisse in ein Raumkonzept übersetzen können.

Clara: Die Nutzungsanforderungen für diesen Raum waren so unterschiedlich und teilweise unklar. Wir wussten ja zu Beginn gar nicht genau, wie viele Startups und Personen hier einziehen würden und wie schnell diese dann wieder wachsen würden. Somit wurde Variabilität schnell das wichtigste Kriterium unseres Konzepts.

VABN: Inwieweit wurde euer Ursprungskonzept umgesetzt und wo gab es Schwierigkeiten oder Änderungen?

Stephanie: Die Umsetzung ist sehr nah unserem Konzept und es gab eigentlich nur wenige Dinge, die in Absprache mit uns geändert wurden. So zum Beispiel die Lamellen an den Decken, die ursprünglich aus Holz sein sollten. Da sich das aber mit der Zeit verzogen und gedreht hätte, wurde ein anderes nachhaltigeres Material gewählt.

Clara: Auch der Mehrzweckraum hat sich etwas verändert. Dort hatten wir ursprünglich eine große Cafeteria geplant mit einem einzelnen Raum und einer offenen Ecke, die dann flexibel als Konferenzraum abtrennbar sein sollte. So ist es nun ein großer Mehrzweck- und Konferenzraum geworden, der etwas cleaner ist als wir ihn uns vorgestellt hatten.

VABN: Und die Kommunikation dieser Änderungen; hat das gut geklappt oder gab es für euch Überraschungen hier vor Ort?

Stefanie: Das lief total gut. Das Büro hat sich immer mit uns in Verbindung gesetzt und von Anfang an alles mit uns besprochen. So zum Beispiel im Falle der Schiebetüren. Diese waren zunächst durchaus umkämpft, doch nach Prüfung von Alternativen sind alle mit Überzeugung dabei geblieben.

Clara: Nein, Überraschungen gab es keine. Durch die enge und gute Zusammenarbeit mit dem Bauherren und dem Architekturbüro, die wöchentlichen Baubesprechungen und unsere regelmäßigen Besuche auf der Baustelle waren wir immer auf dem aktuellen Stand.

VABN: Was habt ihr aus der Zusammenarbeit und Umsetzung des Konzepts mit Aurelis mitgenommen?

Clara: Ich bin durch das Projekt und insbesondere die enge Zusammenarbeit mit dem Architekturbüro viel viel schneller geworden, vor allem im Zeichnen. Dadurch bin ich in diesem Semester, in dem es um Ausführungsplanung geht, auch deutlich entspannter. Und bei einem Vorstellungsgespräch, das ich in der letzten Woche bei einem Architekturbüro hatte, war ich auch viel selbstbewusster als früher.

Valerie: Man lernt vor allen Dingen auch mit Rückschlägen umzugehen, also damit, dass man nicht immer das genau umsetzen kann, was man im Kopf hat, sondern immer wieder überlegen muss, wie man es umsetzbar machen kann.

VABN: Ihr wart ziemlich frisch in eurem Studium, als ihr mit dem Projekt begonnen habt. Wie hat sich diese Erfahrung auf euch und das Studium ausgewirkt?

Clara: Durch das Projekt hat sich für mich noch einmal gezeigt, dass mir der Architekturaspekt der Arbeit sehr viel Spaß macht. Nach längerem Überlegen habe ich mich nun entschieden, nach Abschluss meines Bachelors in Innenarchitektur einen Master in Architektur zu machen.

Valerie: Ich fand das Projekt sehr interessant und es war toll, so einen tiefen Einblick in den Bereich zu bekommen. Im vierten Semester hatten wir dann ein Projekt mit ganz anderem Fokus. Das finde ich gut, denn Büros sind zwar ein sehr spannender Bestandteil der Innenarchitektur, aber gerade am Anfang des Studiums gibt es für uns noch so viel zu entdecken.

Stefanie: Also für mich hat sich das eher so entwickelt, dass ich Büros super interessant finde und mich mehr damit beschäftigen möchte.

VABN: Hattet ihr schon die Gelegenheit mit den Startups hier vor Ort zu sprechen?

Stefanie: Ja und es freut uns wahnsinnig zu sehen, wie begeistert sie sind! Wir wurden von allen Seiten gelobt und das bestätigt uns natürlich in unserer Arbeit. Als nächstes ist für uns natürlich spannend zu sehen, was passiert, wenn sich manche der Teams vergrößern, um dann herauszufinden, ob unsere Idee mit der Skalierbarkeit der Fläche auch so genutzt wird.

VABN: Vielen Dank für das Gespräch und noch einmal herzlichen Glückwunsch zum gelungenen Raumkonzept!

Imprint

Responsibility for content and editorial:
(In accordance with § 5 Telemedia Act):

Aurelis Real Estate Service GmbH

German Commercial Register (HRA) entry no: 109186
(Local Court of Frankfurt am Main)

Mergenthalerallee 15-21
65760 Eschborn

Represented by the executive board:
Dr. Joachim Wieland (CEO), Dr. Christian Schütz (CFO), Ivo Iven, Stefan Wiegand and Thaddäus Zajac

Contact:
Susanne Heck
Email: info@aurelis-real-estate.de
Phone: 06196 5232-0
Fax: 06196 5232-199

Responsibility for concept and design:
Torben, Lucie und die gelbe Gefahr GmbH
Paul-Lincke-Ufer 39/40
10999 Berlin

Legal Notice

Privacy policy

Aurelis Real Estate Service GmbH captures the following data and information when you use this website:

Log files
It is possible to visit our website without informing us of your identity. However, like almost all other websites, the servers that host our website automatically collect information about your usage of our website.

These log files automatically record personal data such as your IP address, the date and the time you visited our site, which pages you viewed, the website you visited before using our site, the type of browser you used (e.g. Internet Explorer), your operating system (e.g. Windows XP), and/or the domain name and address of your Internet provider (e.g. AOL). Should our website use cookies (as explained below), the log files will also record this information.

We regularly analyze server protocols anonymously for statistical purposes (clickstream analyses). This enables us to ascertain how our website is used. We can use these findings to enhance our web offering.

In addition, we can use this information in the event of any misuse of our website, in cooperation with your Internet provider and/or appropriate local authorities, to identify the source of the misuse.

Cookies
Some of our websites use cookies. A cookie is a data file transmitted from our web server to your computer (where it is stored in your browser directory), as soon as you visit our website.

We use the following cookies on some of our websites:

Session cookies
These cookies are used for the duration of your internet session, expiring when you close your browser. They do not contain any personal data and are only used for statistical analyses to enhance our web offering. 

Cookies from third parties on our websites (Google Analytics)
We use Google Analytics, a web analytics service provided by Google Inc. (“Google”). Google uses cookies. The information generated by the cookie about the user’s use of the online offer are usually transmitted to a Google server in the USA and stored there.

Google will use this information on our behalf to evaluate user’s use of our online offers, to compile reports on the activities within this online offer and to provide us with other services related to the use of this online offer and internet usage. In doing so, pseudonymous usage profiles of users can be created from the processed data.

We only use Google Analytics with activated IP anonymization. This means that the user’s IP address will be shortened by Google within member states of the European Union or in other Contracting States to the Agreement on the European Economic Area. Only in exceptional cases will the full IP address be sent to a Google server in the USA and shortened there. The IP address submitted by the user’s browser will not be merged with other data provided by Google.

Users can prevent the storage of cookies by setting their browser software accordingly; users may also prevent the collection of data by Google generated by the cookie and related to use of the online offer as well as the processing of this data by Google by downloading and installing the browser plug-in available at the following link: tools.google.com/dlpage/gaoptout.

For more information about Google’s use of data for advertising purposes, settings and possibilities for appeal, please visit Google’s websites at: www.google.com/intl/en/policies/privacy/partners/ (“Google’s use of your data when using our partners’ websites or apps”), www.google.com/policies/technologies/ads (“Use of data for advertising”), www.google.com/settings/ads (“Managing information Google uses to show you advertisements”) and www.google.com/ads/preferences/ (“Determine which ads Google shows you”).

Managing and disabling cookies
There are various methods of identifying cookies on your computer and disabling or removing them. This depends on the type of browser you are using. Should you experience any difficulties, we recommend consulting the vendor’s website. This should provide you with all necessary information. In case you do not want to store cookies on your computer, you will still have access to the majority of our websites. However, you may not be able to use certain functions.

Collection, Processing, Use and Transfer of Personal Data
We only collect your data through this website (except as part of the web server logs) if you provide us with these in order to use one of our services (i.e. sending information material, inquiries, newsletter subscriptions). This data is then processed and / or used exclusively for the performance of the respective service and can be passed on to third parties, as far as this is legally permitted. This is the case, for example, when data transfer to the third party is necessary in order to provide the service you require or when a service provider processes this data in accordance with our instructions on our behalf. Service providers who process the data on our behalf and in accordance with our instructions are carefully selected by us, in particular with regard to their precautions to protect the data, and only act on the basis of a legally prescribed written order.

Deletion of Personal Data
Personal data collected from you via our website, for example via the newsletter or the contact form, will be deleted by us after cancellation of the newsletter or after completion of your request.

International data transfer
Your personal data will only be processed in member states of the European Union and/or European Economic Area (EU/EEA).

Security
Please note that the transfer of data on the Internet is generally unsecured and there is a risk that third parties may intercept and use the data. In order to best protect your transmitted data we use SSL encryption. Of course, you can also contact us at any time by mail or telephone.

Children and young people
Children under the age of 16 may not submit any personal data without the permission of their parents or legal guardians. Please note that this website is not intended for young people under 18. We do not knowingly capture personal data from people under the age of 18. 

Links to other websites
This website also contains links to other websites. This privacy statement only applies to websites that are created for and on behalf of Aurelis. Aurelis shall not be liable for any linked third-party websites or their content. 

Rights of Persons Affected
You have the right,

in accordance with Art. 15 General Data Protection Regulation (GDPR), to request information about your personal data processed by us. In particular, you can request information on the processing purposes, the category of personal data, the categories of recipients to whom your data has been disclosed, the planned retention period, the right to rectification, deletion, limitation of processing or opposition, the existence of a right to appeal, the source of your data if not collected from us, and the existence of automated decision-making including profiling and, where appropriate, meaningful information about the data details;

in accordance with Art. 16 GDPR, to immediately demand the correction of incorrect or completion of your personal data stored with us;

in accordance with Art. 17 GDPR, to demand the deletion of your personal data stored with us, unless the processing is required for the exercise of the right to freedom of expression and information, for the fulfillment of a legal obligation, for reasons of public interest or for the assertion, exercise or defense of legal claims;

in accordance with Art. 18 GDPR, to demand restriction of the processing of your personal data, as far as the accuracy of the data is disputed by you, the processing is unlawful, but you reject to its deletion and we no longer need the data, but you file for assertion, exercise or defense of legal claims, or you have objected to the processing in accordance with Art. 21 GDPR;

in accordance with Art. 20 GDPR, to receive your personal data provided to us, in a structured, standard and machine-readable format or to request transmission to another person responsible;

in accordance with Art. 7 Section 3 GDPR, you can revoke your consent from us at any time. As a result, we are not allowed to continue the processing of data depending on this consent for the future and

in accordance with Art. 77 GDPR, to complain to a supervisory authority. As a rule, you can contact the supervisory authority of your permanent address or workplace or our head office.

Information
If you have any more questions concerning our privacy policy, please contact us:

Aurelis Real Estate Service GmbH
Mergenthalerallee 15-21
65760 Eschborn, Germany
Tel.: +49 (0)6196 5232-0
Fax: +49 (0)6196 5232-199
info@aurelis-real-estate.de

Last updated: April 2018

About Aurelis

Aurelis is a nation-wide operating real estate company with two business areas: In our asset management area, we manage and optimize our real estate portfolio, and let open space and properties to commercial tenants. In our development area, we turn undeveloped or unutilized sites into building land, with the aim of selling parcels of land that are ready for construction with planning rights. Once demand is secured, we complete the value creation process and realize our own building construction projects. Our special strength lies in identifying opportunities inherent to a property. Expert teams represent our business areas in all regions as well as in our headquarters. They are familiar with our projects and the respective real estate markets and work together on a cross-discipline basis.